Úterý, 3 prosince, 2024

YouTube jako práce na plný úvazek

Sdílet

Když v roce 2005 Chad Hurley, Steve Chan a Jawed Karim založili internetovou doménu jménem YouTube, netušili, že YouTube se hned po Googlu stane druhou nejnavštěvovanější webovou službou světa. Původně měl sloužit k nahrávání domácích videí, avšak netrvalo dlouho a k domácím videím se připojily hudební videoklipy, vtipná videa nebo filmy. Největší portál v roce 2006 koupila společnost Google a dostala YouTube tam kde se nachází nyní. Denně je přehráno více než 3 miliardy videí. Zatím nejvíce zhlédnutí dosáhla písnička „Despacito“, která po necelém roce od zveřejnění nasbírala už 4,5 miliardy přehrání a jeho majiteli vydělala z YouTube přes 8,5 milionu dolarů.

Jelikož se YouTube za poslední roky stal opravdu populárním a každý den ho sleduje obrovské množství lidí z celého světa, tak přináší každému člověku možnost sbírat zhlédnutí, „lajky“ a odběry. Samotný YouTube vydělává na jednotlivých zhlédnutí a na jednotlivých reklamách, které vkládá do videí. Autoři jsou pak placeni za zhlédnutí a za reklamu, kterou do svého videa vloží.

Každý člověk, který má chuť tvořit svůj kontent a ukázat své nápady světu, svá videa, má díky YouTube tu možnost, stačí mu pouze kamera, uživatelský účet a téma kterým osloví co nejrozšířenější základnu. Lidí, kteří se živí YouTubem je čím dál víc a profese dostala dokonce svůj název „Youtuber.“

Časopis Forbes zveřejnil tabulku nejbohatších lidí z YouTube pro rok 2017. Nejvíce vydělal DanTDM, který si za rok 2017 přišel na 12,3 milionu liber.  Nejvíce odběratelů nasbíral PiwDiePie, která má přes 58 milionů odběratelů. 

Možnosti zisku na YouTube

YouTube platí za počet zhlédnutí vašich videí

Dle nových pravidel nebude vydělávání na YouTube pro nováčky tak jednoduché. Nová regulace od Googlu povoluje zapojit se do partnerského programu pouze v případě splnění počtu zhlédnutí, celkový počet zhlédnutí na videích YouTubera tak musí převyšovat hranici 10 000. Poté ještě následuje kontrola od Googlu, kdy je rozhodnuto, zda kanál splňuje pravidla, a tedy zda na něm mohou běžet reklamy. YouTube nabízí platbu za počet zhlédnutí – 4,18$ za 1000 zhlédnutí. Tato částka je 55 % platby za reklamu (CPM). Youtube má rozdělené CPM (Cost Per Mille, neboli platba za tisíc zhlédnutí) pro každou zemi zvlášť.

Vydělávejte na svojí značce

Pokud jste si již stihli vytvořit kvalitní základnu svých fanoušků, vaše videa zhlíží pravidelně více a více lidí, zkuste navrhnout například tričko s vlastním potiskem. Tento způsob prodeje merchandisových předmětu je v podstatě Win-Win strategie ve smyslu získání zhlédnutí a navíc přímého prodeje merchandisových předmětů. Je důležité zvolit nenásilnou formu reklamy, která neodradí diváka a spíše pobaví.

Spolupracujte se značkami a nechte si platit za reklamu ve videích

Již s malou základnou tzv. followerů můžete dostat za obsah zaplaceno ze strany samotné společnosti, jejichž produkt ve svých videích propagujete. I zde je třeba zvolit nenásilnou formu reklamy, zejména v začátcích, kdy špatně zvolený přístup by mohl odradit potenciální  followery. Pro představu uvádíme několik společností, které už i za 1000 followerů nabízí finanční odměnu:

  • Grapevine Logic: Jeden z nejpopulárnějších virtuálních trhů tzv. influencerů – stačí pouze 1000 followerů pro vstup.
  • Famebit: Na tomto virtuálním tržišti nabízí finanční odměnu za propagaci větší množství značek, se kterými můžete pracovat. Pro vstup na toto tržiště potřebujete pouze 5000 followerů.

V českých kruzích zatím převládá více osobní přístup, kdy jednotlivé značky přímo osloví žádaného vlogera.

YouTube zažívá svůj “boom” především v posledních dvou letech a stává se tak trendem nové generace. Hlavní zásluhu na tom mají YouTuběři, kteří sdílí svůj obsah, či každodenní život s ostatními prostřednictvím videí, neboli vlogů, které na svůj profil umísťují. Miliony mladistvých každý den sledují videa na YouTube a jsou YouTubery do jisté miry ovlivňovány. Proto jsou YouTubeři bráni jako hlavní influenceři a mají nabídky od dalších společností, které chtějí díky nim posunout svůj produkt blíže zákazníkovi.

Autoři:

Jakub Lorenc, Lukáš Janovský, Martin Šiman

Afiliace:

ČVUT, Masarykův ústav vyšších studií

Zdroje:

YouTube kalkulačka:

https://influencermarketinghub.com/youtube-money-calculator/

https://sites.google.com/a/pressatgoogle.com/youtube5year/home/short-story-of-youtube

http://ocko.tv/top-10-nejvydelecnejsich-youtuberu-za-rok-2017-fz0-/clanek.aspx?c=A171218_114534_ocko-clanky_mrab

https://www.shopify.com/blog/198134793-how-to-make-money-on-youtube

Číst více

Další články