Pátek, 27 prosince, 2024
Domů Blog Stránka 27

LinkedIn: Nové pokročilé operátory nejen pro zjišťování osob

0

V novém rozhraní LinkedIn se objevily rovněž nové techniky vyhledávání osob, firem a institucí a to pomocí pokročilých operátorů, kterými tato sociální síť sice  oplývala, nicméně v nepříliš efektivní formě. Dnes se již blížíme k možnosti výsledky poměrně efektivním způsobem ovlivňovat.

Hledáme kompletní zprávu o atentátu na JFK

0

Americký prezident Bill Clinton v roce 1998 dostal finální dokument o událostech kolem atentátu na prezidenta Johnna F. Kennedyho. Více než dvousetstránková dokumentace s detailním rozborem a analýzou této události byla poté také zpřístupněna v databázi National Technical Reports Library (NTLR), kterou spravuje National Technical Information Service (NTIS). Tento systém obsahuje statisíce dalších poměrně zajímavých dokumentů.

Když neznáte slova: Hledání pomocí obrázků

0

Existují specifické systémy, které vám umožní vyhledávat pomocí obrazových dokumentů. Představíme si několik užitečných nástrojů, které by nám v tomto směru mohly významně pomoci.

AND, OR, NOT: Booleovské operátory ve vyhledávání

1

Booleovská logika má za sebou dlouhou historii. První zmínky sahají do poloviny 19. století. I přesto je pro dnešní informační svět nepostradatelná. V tomto článku si vysvětlíme podstatu booleovských operátorů a jejich funkci při vyhledávání.

Google #Searching (3): Hledáme stovky kontaktů s telefonními čísly a e-maily

0

Roboti Google dokáží indexovat i soubory různého typu. V dnešním pokračování seriálu o pokročilém vyhledávání v rámci Google se podíváme na možnost získání zajímavých informací ukrytých třeba v excelovských (XLS) souborech.

Co Twitter prozradí nejen na naše politiky

0
Bohuslav Sobotka Andrej Babiš Twitter

Tímto článkem startujeme oblast sociálních médií, kterou reprezentuje extrémní množství publikovaných informací a potřeba jejich důsledné verifikace z hlediska obsahu. Zároveň tyto platformy poskytují mnoho zajímavých informací o svých uživatelích, které mnohdy ani nejsou součástí obsahového sdělení. Zkusme si analyzovat premiéra Bohuslava Sobotku a místopředsedu vlády Andreje Babiše z pohledu jejich aktivity na Twitteru.

Právní profese a informace: Pozor na čmuchání kolem on-line dotazů

0
Právní informace

Právní informace tvoří významnou část hlubokého webu. Zároveň však experti v oblasti advokacie a práva hledají důležité souvislosti i v rámci povrchu webového prostředí, tedy mezi informacemi indexovanými a zpřístupněnými v mnoha vyhledávačích.  Jaké jsou konkrétně časté informační potřeby v právní profesi? A jaké mají návyky v procesu vyhledávání právní experti? Mimo hledání odpovědí na dané otázky článek dále diskutuje možné směry zkvalitnění procesu vyhledávání informací pro právníky a advokáty.

Dva informační zdroje: Tisíce módních tipů z celého světa

0
Databáte periodik

Existují informační zdroje, které dokáží splnit i specifické informační potřeby. Jednou z takových může být například zjištění módních trendů nejenom v oblékání v různých částech světa. V tomto článku si představíme dva zdroje, ve kterých můžeme tuto naši informační potřebu vyřešit.

Během sekund vás na webu sledují desítky třetích stran

0

Tímto článkem zahajujeme kategorii Informační bezpečnosti a hned zkraje bychom si dnes ukázali, jak si jednoduše zjistíte, co (kdo) sleduje vaši aktivitu ve chvíli, kdy přistupujete na kterýkoli web.

Google #Searching (2): Zkoumáme titulky a obsah na doménách

0

V minulém článku věnující se úvodu do vyhledávání na Google jsme se seznámili s „frází“ jako výborným nástrojem pro zpřesňování výsledné množiny dokumentů. V tomto článku budeme pokračovat dále a naučíme se využívat další pokročilé operátory tohoto vyhledávače. Tentokrát se zaměříme na vyhledávání v titulcích webových dokumentů, v obsahu dokumentu a na specifických doménách.

Pokud bychom si měli určit, které části dokumentu obsahují obsahově relevantní informace pro vyhledávání, určitě je můžeme definovat následovně: název dokumentu, abstrakt, klíčová slova. Google jako reprezentant povrchového webu nám umožní první z nich.

Zkusme si tedy vyhledat následující. Představte si, že jste extrémními fanoušky mobilního telefonu Samsung Galaxy řady S a chcete vědět poslední dění kolem tohoto modelu včetně eventuálních uniklých fotografií apod.

Operátor intitle:

Vyzkoušíme si tedy do Google vyhledat frázi:

"samsung galaxy s8"

Abychom se zbavili přebytečných a redundantních odkazů, tento dotaz si zpřesníme následovně:

intitle:"samsung galaxy s8"

Nyní jsme již dostali od Googlu množinu cca 200 tisíc dokumentů (webových stránek), které mají v titulku námi hledaný model telefonu společnosti Samsung.

Operátor site:

A protože chceme poslední a aktuální informace, které se kolem tohoto stroje dějí, rádi bychom se dozvěděli aktuální informace z Twitteru.[1] Vložte do Google následující dotaz:

intitle:"samsung galaxy s8" site:twitter.com

Pokročilé operátory Google
Pokročilé opetátory intitle: a site:

Tentokrát nám Google vrátil výsledky, které obsahují titulek s danou frází ovšem pouze a jenom na doméně Twitter.com.

Operátor intext:

Analýzou dokumentů jsme zjistili, že některé stránky obsahující aktuální informace o chystaném modelu S8 včetně nových fotografií ho popisují tímto klíčových slovem GalaxyS8. Podíváme se tedy, jak bychom mohli tuto informaci využít. Zadejme do Google následující dotaz:

intext:galaxyS8 site:cz

Zároveň pomocí Nástrojů definujte časové omezení na poslední hodinu. Výsledky jsou pěkné. Tentokrát Google vrátil výsledky dokumentů, které někde ve svém obsahu musí obsahovat klíčové slovo galaxyS8 a tyto dokumenty musí být umístěny na nějaké české doméně.

Pokročilé opetátory Google
Pokročilé opetátor intext: včetně ladění rešerše pomocí Google Nástrojů.

Všechny tyto pokročilé operátory Google otevírají jiné možnosti vyhledávání na Google a zároveň jsou významnými pomocníky při eliminaci zbytečných, nerelevantních dokumentů včetně možnosti určit na jaké doméně dané informace hledat.

Shrnutí:

  • Google operátory slouží ke zpřesňování a konkretizaci vyhledávání.
  • intitle: zajistí, že slovo nebo fráze bude vyhledávána v titulku dokumentu (např. webové stránky)
  • intext: zajistí, že slovo nebo fráze bude vyhledávána v obsahu dokumentu (např. webové stránky)
  • site: prohledá specifickou doménu

[1] Twitter je mikroblogovací platforma, kterou tvoří krátké příspěvky o délce 140 znaků. Jedná se o jeden z nejrychlejších informačních zdrojů s ohledem na rychlost šíření informací. Odhadem se v rámci Twitter vygeneruje na půl miliardy těchto krátkých zpráv (tweetů) za jeden den. Twitteru se budeme věnovat podrobně později.