Společnost Proquest provedla průzkum mezi cca 200 knihovnicemi a knihovníky ze Spojených států na téma úrovně informační gramotnosti (IG) ve společnosti. Mezi zajímavé výstupy lze definovat (Proquest 2016):
- 97% respondentů považuje IG za jeden z hlavních faktorů úspěchu v rámci profesního života
- 83% respondentů uvádí, že IG zvyšuje kreativitu, efektivitu procesu učení a výsledky u studentů vysokých škol.
- 44% knihovníků se domnívá, že knihovny by mohly pro šíření IG udělat více
- 76% zastoupených knihoven neposkytuje specifickou platformu pro vzdělávání se v oblasti IG
Základní dovednosti informační gramotnosti
Většina respondentů se dále domnívá, že pro etablování IG do vzdělávacího procesu je nutná užší spolupráce mezi fakultami a knihovnami, neboť tam může dojít k určení specifického rámce IG, resp. přiblížení této problematiky studentům.
Za základní dovednosti IG lze považovat především (ALA 2000):
- Umět pojmenovat / identifikovat / popsat svou informační potřebu.
- Určit klíčová slova, která popisují informační potřebu.
- Určit informační zdroj, který by nám pomohl vyřešit naši informační potřebu.
- Schopnost efektivně vyhledávat informace v daném zdroji.
- Posoudit relevanci nalezených informací.
- Efektivně zaznamenat nalezené relevantní informace pro další využití.
Použitá literatura:
ALA, 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [Web page]. 2009(22 Jun).
PROQUEST, 2016. Toward an Information Literate Society [online]. 6 [vid. 2017-06-19]. Dostupné z: http://media2.proquest.com/documents/surveyresults-informationliteracy-2016.pdf
Photo by hragv